Talven aikaan myllertävät usein kaikenlaiset virukset ja muut pöpöt. Liikkeellä on flunssaa, vatsatautia ja influenssakin väijyy lähistöllä. Lisäksi pakkasten myötä moni kuivaihoinen kärsii ihon hilseilystä, ja atoopikon iho kuivuu entisestään. Paljon muitakin vaivoja tuntuu olevan erityisesti vähälumisen talven aikana. Miten näihin voisi vaikuttaa? Miten välttyä kovilta flunssilta ja ihon kuivumiselta? Miten voit ennaltaehkäistä vatsatautia? Ratkaisu on helppo; ruokavaliolla!

Kun syöt monipuolisesti erilaisia kasviksia, saat runsaasti vitamiineja, jotka lisäävät vastustuskykyä. Monipuoliset hyvät rasvat sekä runsas vedenjuonti taas auttavat ihon kuivuuteen. Ja jos tuntuu, ettei vettä pysty juomaan viittä litraa päivässä, niin ei tarvitsekaan; kun syöt runsaasti kasviksia, saat vettä niiden mukana. Näin sinulle riittää pienempi vesimäärä; suositeltu 1-2 litraa päivässä + ½-1 litraa jokaista liikuttua tuntia kohden.

Monipuolisesti tarkoittaa oikeasti monipuolista; kurkku ja tomaatti lehtisalaatilla ei ole monipuolista. Mutta kun lisäät siihen appelsiineja, omenoita, porkkanoita, marjoja, avokadoa, pomeloa, meloneita, banaania, bataattia, lanttua, pinaattia, punajuurta, kiiviä ja monia muita kasviksia, niin monipuolisuus on taattu. Kaikkia ei edes tarvitse syödä joka päivä, riittää että ajattelet viikkotasolla. Pääasia on, että ruokavalioosi kuuluu kasviksia vähintään puoli kiloa päivässä. Tämä takaa vitamiinien minimisaannin.

Oikeasti kasvisten vastustuskykyä lisäävä määrä on mm. painostasi, sukupuolestasi ja liikunnan määrästä riippuen 1,5-3kg päivässä. Jos tämä ei onnistu, kannattaa tutustua lisäravinteiden ihmeelliseen maailmaan. Ajattele vaikka, että lisäravinteet ovat kuin vakuutus; monipuolinen ruokavalio pitää kunnossa, mutta lisäravinteet vakuuttavat kehon ylläpitämään immuniteettitason tai vahvistamaan sitä. Kehon vastustuskykyä saat lisättyä erityisesti Neolifen Carotenoid complexilla, joka tarjoaa tehokkaita karotenoideja porkkanoista, tomaateista, pinaatista, paprikoista, mansikoista, aprikooseista ja persikoista. Flunssakaudella tukena on c-vitamiinikuuri, josta Neolifella on kaksi loistavaa vaihtoehtoa. Nämä ovat meidän valintamme, voit tutustua muihin Neolifen tarjoamiin vitamiineihin osoitteessa https://velipekkaruusunen.neolifeshop.com/c/ravintolisat/ ja valita sieltä omiin tarpeisiisi sopivimmat tuotteet. Nyt helposti tilattavissa myös suoraan omaan kotiin.

Entäpä sitten se ihon kuivuminen? Monipuolisesti rasvoja tarkoittaa hyviä rasvoja painottaen eri lähteistä rasvaa syöden. Usein atooppinen iho kuivuu erityisesti pakkasen koittaessa potkia sateista alkutalvea. Tällöin moni atoopikko huomaa himoitsevansa avokadoa, paistettuja ruokia, aamun tuorepuuroon öljyä… eli keho huutaa rasvaa. Jo muutamassa päivässä ”rasvakuurilla” saa kehon reagoimaan ja huomaa ihon olevan jälleen normaali. Omaa kehoa kannattaa kuunnella, mutta jos tekee mieli rasvaa, ei perunalastut ole oikea vaihtoehto. Tällöin kannattaa lisätä ruokiin oliivi- ja rypsiöljyä, syödä avokadoa, lisäillä salaattiin vaikka saksanpähkinäöljyä, syödä erilaisia pähkinöitä sekä rasvaista kalaa.

Lisäravinteistakin saa hyvin rasvatasapainoa parannettua, etenkin, jos kalat eivät kuulu ruokavalioosi. Tällöin omega-3 ja luonnollinen e-vitamiini ovat ratkaisuja ihon hyvinvointiin. Atoopikoille voi tulla myös yllätyksenä maitohappobakteerien tärkeys, näitä suosittelemme ehdottomasti, sillä ihon hyvinvointi lähtee suolistosta! Samalla myös vatsataudit pysyvät loitolla. Ja näitäkin löytyy Neolifen valikoimista, mahtavaa! Liikunta ja ulkoilu ovat lähes yhtä tärkeitä kuin ruokavalio edellä mainittujen ongelmien ratkaisemisessa. Jos istut työpäivän sisällä ja illalla kotona paikka on vaihtunut sohvaan, on keholla vaikeaa pitää vastustuskykyä yllä. Eli peppu ylös penkistä ja ulkoilemaan. Lumityöt ovat mitä parhainta liikuntaa, joten tee ne nautinnolla <3

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *