joulu 2019

Sokeri on sokeria

…vaikka voissa paistaisi. Moni välttelee valkoista sokeria ja korvaa sen kuitenkin ruskealla sokerilla, hunajalla, kuivatuilla hedelmillä tai jollain muulla makealla.
Miksi? Onko se aivan turhaa?

Valkoisen sokerin karttelu ei ole turhaa, sillä vaikka sokeri antaa paljon energiaa, se ei sisällä kuituja, vitamiineja eikä kivennäisaineita. Tästä syystä hiilihydraatit kannattaa kerätä paremmista lähteistä kuin valkoinen sokeri, sillä valkoinen sokeri on puhdistettua sokeria. Oikeasti sokeri ei ole valkoista! Vielä 1600-luvulla sokeria pidettiin huumausaineena, miten ihmeessä siitä on tullut oleellinen osa esimerkiksi viikonlopun herkuttelua?

Turhaa on kuitenkin hysteerinen sokerin välttely, sillä hiilihydraattejahan ei kannata vältellä liikaa. Hiilihydraattien avulla keho jaksaa liikkua ja aivot ajatella, mutta kannattaa valita hiilihydraattien lähteet ajatuksella.

Jos oikeasti tarvitset nopeaa energiaa esimerkiksi kesken maratonin, niin sokeri on aivan oiva lähde. Mutta kesken työpäivän valmiiksi väsyneenä, kun keho ei pääse sitä kuluttamaan pois, se ei olekaan ehkä järkevin ratkaisu. Aivot kuitenkin usein huutavat juuri väsyneenä sokeria avuksi ja lähettävät signaaleja, jotka pistävät sinut syömään sokeria. Kannattaa kuitenkin joskus kokeilla syödä aivojen väsymykseen kasviksia ja rasvaa, proteiinin kanssa, niin huomaat eron. Väsymys pysyy pidempään poissa, nälkä ei yllätä heti ja muutaman tunnin päästä olo on edelleen virkeämpi eikä uusi väsymysaalto ole päässyt iskemään. Välipalana hedelmä ja pähkinät ovat suklaapatukkaa tai proteiinipatukkaa järkevämpi valinta.

Toisaalta taas eri sokerilähteillä on eroja; ne imeytyvät eri tavoin ja vaikutukset hormoneihin sekä verensokeritasoon ovat erilaiset. Moni käyttää hunajaa tuomaan makeutta esimerkiksi teehen tai smoothieen. Hunajassa on mm. C- vitamiinia, mutta käyttömäärää ajatellessa ei sen vuoksi kannata hunajaa käyttää. Mutta valkoista sokeria parempi vaihtoehto se kyllä on! Muita valkoista sokeria parempia makeuttajia ovat mm. taateli, täysruokosokerit ja raakaruokosokerit.

Jos taas ajatellaan sokerin poisjättämistä ja vaihdetaan se keinomakeuttajaan, on tällöin sokeri ehdottomasti parempi vaihtoehto. Keinotekoiset makeuttajat kun lähettävät useiden tutkimusten mukaan aivoihin signaalia, että keho saa nyt sokeria. Näin lähtee käsky eteenpäin, että insuliini lähtee hajottamaan ylimääräistä sokeria. Kun ei ole mitään hajotettavaa, on elimistössä liikaa insuliinia, joka johtaa lihomiseen, sillä insuliini auttaa syömämme ravinnon imeytymistä lihaksiin, rasvavarastoon sekä maksaan. Lisäksi liika insuliini nostaa kortisolitasoa, eli kehon stressitasoa.Keinomakeutusaineet aiheuttavat lihavuutta myös sen vuoksi, etteivät ne herätä samanlaista hyvänolontunnetta aivoissa kuin sokeri, jolloin keinomakeutusaineilla tuotteita tulee syötyä enemmän. Ja jos tarkistat ainesosaluetteloa, on keinomakeutusaineilla makeutetut tuotteet usein rasvaisempia kuin sokerilla makeutetut ja niissä on muutenkin useampia ainesosia. Aina kannattaa valita mahdollisimman luonnollista ruokaa, oli se sitten nälkään tai herkutteluun.

Eli sokeria ei kannata vaihtaa keinomakeuttajiin, mutta sokerilähteitä kannattaa miettiä. Sokeria kannattaa vähentää asteittain, jolloin suu ja aivot tottuvat pikkuhiljaa uuteen. Samaan aikaan kasviksia kannattaa lisätä, jolloin saat edelleen tarpeellisen määrän hiilihydraattia ilman suurempia vieroitusoireita ja jaksat paremmin kun aivot saavat pitkäkestoista energiaa.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *