Sinkki osallistuu elimistössämme useisiin eri toimintoihin, joten sen saannista kannattaa pitää huolta. Mutta miten ja miksi?

Sinkin kaikkia tehtäviä ei olla pystytty selvittämään, mutta se osallistuu useissa eri rooleissa kehon hyvinvointiin. Sinkki on useiden proteiinien rakenteen ylläpitäjänä ja sitä sitovat proteiinit osallistuvat ilmeisesti mm. solun erilaistumiseen ja lisääntymiseen, solun sinkkitasapainon säätelyyn sekä solukalvon reseptorien toimintaan. Suurin osa elimistön sinkistä on kuitenkin sitoutunut entsyymeihin, joita on eristetty yli 200. Yleisesti sinkki osallistuu kasvuun ja kehitykseen sekä immuunipuolustukseen. Tähän perustuu varmasti myös tutkimusten todistamat tulokset, että sinkkiä syömällä voi lyhentää flunssan kestoaikaa, vaikka ennaltaehkäisyyn siitä ei olekaan. Sinkkiä sisältävien entsyymien selvimmät vaikutukset kohdistuvat ihoon, haimaan ja miehen sukupuolielimiin. Useat haiman erittämät proteaasit vaativat sinkkiä, ja on mahdollista, että haiman insuliinin varastointi vaatii sinkkiä tapahtuman toteutumiseen. Sinkki toimii kasvuhormonin, testoteronin ja somatomediinin tuottamisessa, varastoinnissa ja erityksessä. Myös vitamiinien aineenvaihdunta kaipaa sinkkientsyymejä. Sinkki on myös välillisesti osallisena hämäränäön ylläpidossa, sillä siitä sisältävä entsyymi osallistuu A-vitamiinin vapauttamiseen maksasta sekä retinolin muuttamiseen retinaaliksi.

Sinkin puutteesta ei kannata yleisesti olla huolissaan, jos ruokavalio on monipuolinen ja sisältää viljoja, maitoa sekä lihaa ja lihavalmisteita. Riskiryhmiä sinkin puutteeseen ovat kasvuiässä olevat lapset ja nuoret sekä raskaana olevat ja imettävät naiset. Jos olet karsinut ruokavaliostasi viljat, maitotuotteet ja lisäksi käytät vain vähän lihaa, kannattaa sinun tarkistuttaa sinkin saantisi ammattilaisella. Sinkin lievä puutos aiheuttaa kasvun hidastumista. Koska aikuiset eivät enää kasva, on sinkin puutos usein vaikeasti havaittavissa. Joidenkin lähteiden mukaan kehossa voi olla sinkin puutosta, jos immuniteetti on heikentynyt, miehillä testoteronin tuotanto on alhainen, hiustenlähtö on selvästi normaalia suurempaa, iho oireilee ihottumalla tai kesimällä, kynnet lohkeilevat, suolisto toimii epänormaalisti ja uloste on ripulimaista. Näistä ei kuitenkaan ole varmaa, tutkittua tietoa riittävästi.

Liiallinen saanti puolestaan aiheuttaa oireita ruoansulatuskanavassa sekä heikentää pääasiassa kuparin, mutta myös muiden kivennäisaineiden, aineenvaihduntaa. Lisäravinteiden kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä niitä ottaa helposti liikaa, etenkin jos ei ole aivan varma ruokavaliosta saatavan määrän suuruudesta. Varmuuden varalta sinkkiä ei kannata syödä, sillä jo 50mg:n päivittäinen sinkkiannos vähentää kuparientsyymien aktiivisuutta. Jos tämä määrä kolmikertaistuu, eli päivittäinen annos on jo 150mg, häiriintyy kuparin metabolia, joka heikentää immuunivastetta sekä pienentää veren HDL-pitoisuutta. Useissa lisäravinteissa sinkin määrä on 22mg/annos, jota ei kannata ylittää ilman tutkittua syytä. Ennemmin kannattaa pitää huolen siitä, että ruokavaliossasi on päivittäin viljaa, lihaa sekä maitoa sisältäviä ainesosia riittävästi. Tätä puoltaa myös se tosiasia, että sinkin imeytyminen on tehokkainta, kun sen saanti on vähäistä. Lisäravinteina popsitut ylimääräiset sinkit haittaavat sen imeytymistä ja näin ollen on vain rahanhukkaa.

  • Sinkin suositeltu saanti Suomessa on miehillä 9 mg/vrk ja naisilla 7mg/vrk. Saanti on kuitenkin kohdillaan, sillä on todettu, että miehet saavat sinkkiä ravinnosta 14 mg/vrk ja naiset 10 mg/vrk. Jos kuitenkin keho oireilee ja sinkki ei syystä tai toisesta imeydy, kannattaa sinkin saantiin kiinnittää huomiota.

 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *