Viime vuosina on puhuttu paljon proteiineista ja proteiinien tarpeesta. Elintarviketeollisuus on myös regoinut tähän; on proteiinirahkaa ja -välipalaa.  Erityisesti paljon liikkuvat ja kehoaan tavoitteellisesti johonkin suuntaan muokkaavat tuntuvat käyttävän proteiineista vain jonkin tietyn aminohapon, jonka vaikutukset tehostavat tavoitteen saavuttamista. Proteiinithan koostuvat kaikkiaan 20 aminohaposta (tosin esim. Yhdysvalloissa lasketaan aminohappoja olevan 22), joilla kaikilla on oma tehtävänsä elimistön toiminnassa. Näistä aminohapoista 8 on välttämättömiä, sillä niitä elimistö ei pysty itse tuottamaan. Lapsilla on tarpeen näiden lisäksi vielä 2 kasvuun vaikuttavaa aminohappoa ja keskoset tarvitsevat vielä 2 aminohappoa lisää kehittyäkseen. Välttämätön tarkoittaa siis sitä, että näitä aminohappoja on saatava ravinnosta elimistön toiminnan turvaamiseksi, koska niitä elimistö ei pysty itse tuottamaan. Aminohapot myös auttavat ja tukevat toisiaan, joten kaikkia tarvitaan tasaisesti, sillä jo yhden aminohapon puute häiritsee proteiinisynteesiä. Näin voisi ajatella myös toisinpäin; mitä vaikutuksia on, jos syöt jotain aminohappoa luonnollista saantia enemmän, miten se häiritsee tasapainoa ja proteiinisynteesiä? Jälleen kerran; puhun vain kuntoilijan, liikkujan ja ”tavallisen” ihmisen näkökulmasta, en kilpaurheilijan, jonka tavoitteet ja toiminta poikkeaa kultaisesta keskitiestä hurjasti.

Eri lähteistä saatavien proteiinien biologinen arvo vaihtelee, eli eri lähteistä saatavat proteiinit imeytyvät eri tavoin. Biologinen arvo siis määrittelee proteiinin laadun, ja se verrataan kananmunan arvoon, jonka biologinen arvo on 100. Tämä ei tarkoita sitä, että kananmunan proteiinit voidaan hyödyntää täysin, vaan kananmuna on vain valittu vertailuarvoksi. On olemassa muita proteiinilähteitä ja erityisesti keinotekoisesti valmistettuja proteiinisekoituksia, joiden biologinen arvo on yli 100. On myös huomattava, että jos yksi välttämättömästä aminohaposta puuttuu, silloin ruoka-aineen biologinen arvo on aina nolla. Esimerkiksi gelatiini ei sisällä tryptofaania, siksi keho ei kykene muuntamaan gelatiinia proteiiniksi, jos keho ei muualta saa käyttöönsä tryptofaania.



Kilauttiko sana fenyylialaniini kelloja? Elimistö muokkaa fenyylialaniinia tyrosiiniksi fenyylialaniinhydrokylaasin avulla, joka taas on esiaste melaniini-ihopigmentille, kilpirauhashormonien tyroksiinille ja trijodityrosiinille, sekä välittäjäaineina toimivien adrenaliinille, noradrenaliinille sekä dopamiinille. Suuret annokset fenyylialaniinia saattaa haitata serotoniinin tuotantoa, joka taas vaikuttaa mm. mielialaan, vireystilaan, aggressiivisuuteen ja ruokahaluun. Aspartaamin käyttöä kannattaa harkita erityisesti laihdutusvaiheessa, sillä sen hajotessa elimistössä vapautuu fenyylianaliinia. Tämän vuoksi aspartaamilla makeutetut elintarvikkeet merkitään varoituksella ”sisältää fenyylialaniinin lähteen”. Lapsilla veren korkea fenyylialaniinipitoisuus vahingoittaa aivojen kehitystä.

Toinen kelloja kilauttava sana listassa on arginiini. Kannattaako arginiinia ottaa ravintolisänä, kun kuntoilee paljon? Arginiinia käytetään lisäravinteena mm. verenpainetaudin, korkean kolesterolin ja sydänsairauksien hoidossa. Sitä käytetään suorituskyvyn parantamiseksi, väsymyksen hoidossa ja aineenvaihdunnan vilkastuttamiseksi. Arginiini vapauttaa kasvuhormonia, jonka vuoksi erityisesti lihaksia kasvattavat käyttävät arginiinia ravinnon lisänä. Arginiini saattaa myös tehostaa immuunipuolustusta. Toisaalta on tavattu viitteitä, että liiallisen arginiinin saannin ja Altzheimerin taudin välillä on yhteys.

Jos koet, ettet saa ravinnostasi tarpeeksi proteiinia, on sinun tarpeen ottaa proteiinia ravintolisästä. Tällöin kannattaa miettiä, mistä lähteestä lisän ottaa, mitä sinulta puuttuu. Yleisesti ottaen heraproteiini on parhaiten imeytyvä, mutta kaikille ei maito sovi. Apuna proteiinien lisäämiseksi on Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ylläpitämä tietokanta Fineli. Tästä suoraan kysymykseen, missä on eniten proteiinia sadassa grammassa.

Muista kuitenkin, että monipuolinen ravitsemus on tärkeintä, ei jokin yksittäinen aminohappo, ellei sinulla ole todettu sen puutosta. Kun syöt monipuolisesti lihaa, kalaa, kanaa, pähkinöitä, viljoja, siemeniä ja hernekasveja, saat varmasti ravinnosta kaiken tarvitsemasi.

Neolifen proteiinilisät sisältävät kaikkia aminohappoja tutkitusti sopivassa suhteessa toisiinsa. Ainakaan toistaiseksi emme myöskään ole törmänneet mihinkään muuhun tuotteeseen, josta löytyy kaikki aminohapot! NutriShakea sekä NeolifeShakea voit käyttää turvallisesti, ja monipuolisesti lisäämään proteiinia ruokavalioosi.
Tilaa omasi verkkokaupastamme; https://velipekkaruusunen.neolifeshop.com/c/ravintolisat/

 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *