Pidin (työ)elämäni ensimmäisen koko kuukauden kesäloman kesällä 2018. Aloitin työt 14 vuotiaana, joten muutama vuosikymmen meni töitä tehdessä ilman pidempiä jaksoja lomalla. Toki lomailen pieniä jaksoja pitkin vuotta, mutta tuolloin päätin irtautua töistä kokonaan. Kyllä sitä tuolloin mielenhuoltoa kaipasikin. Yksityiselämän myllerrykset vaikuttavat tottakai myös työelämään, ja loman aikana sain mielen taas tasapainoon näiden välillä. Vuonna 2018 kun tapahtui ero, muutto, remontti, yksinhuoltajuus sekä Veli-Pekan tapaaminen. Vähemmästäkin menee nainen sekaisin 😀

 

Kesälomat ja muut pidemmät jaksot pyrin nykyään ajoittamaan jonkin tanssileirin ajalle. Loppiaisleiri aloittaa vuoden, pääsiäisenä tanssitaan, samoin tietysti kesällä Valasrannan suurleirillä. Arjen tuoksinassa itseltä jää tanssiminen valitettavan vähälle, siksi nämä leirit ovat minulle ihania lomanviettotapoja.

Leireillä tulee juteltua erilaisten ihmisten kanssa eri asioista. Tanssi on siitä ihana harrastus, että se ei luokittele ihmisiä. Todella harvasta tiedän mitä he tekevät työkseen. Joidenkin ”leirituttujen” kanssa tulee juteltua perheistä ja asuinpaikkakunnista, mutta pääosin keskustellaan tanssiin liittyvistä asioista. Muissa harrastuksissa olen huomannut myös enemmän negatiivisuutta; haukutaan järjestelyjä, tapahtumia tai muita. Mutta tanssileireillä ilmapiiri on ainakin minun kohdallani ollut aina positiivinen. Tästä tietysti myös iso kiitos Tanssikurssit.fi:lle, jonka kurssit ja leirit ovat aina todella hyvin järjestettyjä ja henkilökunta huippuihanaa!

Ja koska minä en tiedä, mitä muut tekevät työkseen, en usko monenkaan minun työnkuvaani tietävän.
Siksi minulle olikin yllätys, kuinka paljon ihmiset jättävät kehonhuoltoaan aivan retuperälle. Tietämättä minun työtäni, (tieto, joka usein johtaa keskusteluun kehon rappiotilasta) todella moni valittelee leireillä jalkojensa kipuilevan. Myös selkä ja hartiat ovat kovilla, mutta etenkin jalkaterät, pohkeet sekä reidet tuntuivat monilla vaivaavan. Voisi kuvitella, että jos on kipuja, niihin etsisi apuja.
Moni käykin leirin tarjoamilla hierojilla tai kehonhuoltotunneilla, mikä on todella hienosti järjestäjän taholta.
Mutta miksi ei herätystä tapahdu päivittäiseen kehonhuoltoon, vaikka sen tarpeen tiedostaa?

Leiriläisten kanssa jutellessani moni ihmettelee usein, miten minä en valittle jalkojani tai kehon muita kiputiloja. No, minähän venyttelen jalkateriäni jatkuvasti. Tämä on minulle niin automaattista toimintaa, etten itse enää edes huomaa tekeväni sitä. Eli usein istun esimerkiksi ruokapöydässä niin, että olen ojentanut nilkkani lattiaa vasten. Normaalistihan istut tuolilla niin, että sinulla on jalanpohja tukevasti lattiassa. Minulla taas on nilkat ojennettuina ja lattiaa vasten ovat varpaan kynnet sekä jalkapöytä.
Lisäksi aloitan noin viikkoa ennen leiriä MSM-kuurin. Tämä auttaa mm. lihaskalvojen elastisuuden ylläpitoon. Tämän päälle käytän tietysti Neolifen lisäravinteita, joista erityisesti Kal-mag+D sekä Salmon oil Plus (omega-3) ovat palautumisen tukena. Nyt myös vuonna 2019 julkaistu Magnesium Complex on tukenamme harrastuksessamme.

Skeptikot tietysti sanovat, että kyllähän kehonhuollon ammattilaisen pitääkin olla kunnossa ja kestää leirin rasitukset. No tottakai pitää. Mutta ihminen minäkin olen.
Nyt olen jo muutaman vuoden ajan ”testannut” ajatuksiani myös Veli-Pekkaan. Hänellä on aikaisemmilla leireillä ollut samoja ongelmia kuin muillakin; jalat kipeytyvät ja väsyvät. Lisäksi hänellä on jo lyhyemmilläkin leireillä mennyt muutama varvas tunnottomaksi ja tämä tila on jatkunut jopa puoli vuotta leirin jälkeen. Nyt  hänelläkin on ennen leirejä sekä leirien ajan käytössä MSM, Neolifen lisäravinteet ovat käytössä päivittäin sekä tämän päälle olen näyttänyt muutaman venytysliikkeen jalkaterälle. Aina kenkien vaihdon yhteydessä hän käyttää leireillä noin minuutin-kaksi aikaa jalkaterän venytykseen. Ja kas, jalat eivät väsyneetkään juuri lainkaan ja vaikka varvas lähti edelleen puutumaan, tuntuman saa venyttelemällä pois. Nyt olemmekin jo edenneet kehon liikkuvuutta lisääviin harjoitteisiin, jotta tangoon saadaan lisää elastisuutta ja keholla vientiä!

Tästä onkin kehittynyt helppoja kehonhuoltoharjoitteita päivittäiseen käyttöön. Kehonhuoltoon ei tarvitse aina käyttää tuntia. Ei edes puolta tuntia. Voin nimittäin sanoa, että Veli-Pekka on tyypillinen mies; koko takalinja aivan jumissa. Ja siltikin, minuutin parin venytyksillä saatiin Valasrannan 10 päivän tanssileiri vietyä läpi ilman tunnin mittaisia kehonhuoltoharjoitteita.

Ja tanssijat; kyllä minulta saa vinkkejä kysyä leireilläkin. Ihan varmasti autan. Sanon kyllä, jos työasiat eivät kiinnosta 😀

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *