Ehkä suurin myytti laihdutuksessa on liikunnan merkitys. Nykypäivän tunnin kestävät televisio-ohjelmat näyttävät tuutin täydeltä verenmaku suussa tehtäviä treenejä puolen vuoden ajalta. Ja kun itse ohjelma kestää tunnin, niin eipä siihen muuta mahdu. Kuka nyt katsoisi tunnin, kuinka joku suunnittelee tulevia syömisiä, valmistaa ruokaa ja syö sen? Kuulostaa tylsältä. Hikipisarat, huono olo, voittajafiilis treenin jälkeen- ne ovat kunnon viihdettä!

Valitettavasti vain tämä antaa täysin väärän kuvan laihduttamisesta ja painonhallinnasta. Verenmaku suussa ei tarvitse treenata. Kovia treenejä ei tarvitse vetää joka päivä, ei edes
jokaisella treenikerralla. Päivittäin ei tarvitse liikkua montaa tuntia. Mitä ihmettä? Voiko laihtua makaamalla sohvalla ja syömällä? Periaatteessa kyllä. Mutta kehon kiinteytymisessä, virkeystilassa sekä energian kulutuksen kasvattamisessa liikunnalla on tärkeä rooli.

Laihdutusvaiheessa ruokavalion merkitys on noin 80% ja liikunnan 20%. Painonhallintavaiheessa liikunnan merkitys kasvaa sillä, että voi syödä ”vapaammin” ja poistaa näin ruokavalion muutosvaiheen aiheuttamaa stressiä. Ja liikuntahan myös poistaa stressiä. Missään nimessä ei voi väittää, etteikö liikunnalla olisi merkitystä.
Tutkimusnäyttöä on myös siitä, että liikunnan aiheuttama hyvänolontunne vähentää makeanhimoa sekä syömisestä haettua hyvänolontunnetta parantaen näin osaltaan ruokavaliota. Liikunnan avulla saa stressiä purettua (tai lisättyä vääränlaisella liikunnalla), energiankulutusta lisättyä, parannettua kehon toimintakykyä eri tavoin. Ehkä tärkein merkitys liikunnalla laihduttamisessa ja painonhallinnassa on kuitenkin kehon muokkaamisessa ja oman kehon tuntemisen kasvamisessa.

Näin ajatellen pelkästään syömisellä keho kyllä laihtuu tai ylläpitää nykyistä painoaan, mutta liikunnan avulla saadaan ns. ”löysät pois”, eli vain liikunnan avulla kehoa saadaan muokattua haluttuun suuntaan. Lihaksia ei voi kasvattaa niitä aktivoimatta. Ja lihaksiahan kannattaa kasvattaa, jotta perusenergiankulutus
kasvaa. Sillä lihas kuluttaa enemmän energiaa kuin läski. Ihan vaikka vain nukkuessa ja levossa. Kehonrakennus on asia erikseen, mutta toimivat ja vahvat lihakset auttavat painonhallinnassa paremmin kuin mikään muu. Lisäksi kun liikut, oman kehon tuntemus kasvaa. Ja kun tunnet, mitä kehosi tekee, ovat arkiset askareesi helpompia. Liikkuminen kaikkiaan on helpompaa. Sekä pidemmällä tähtäimellä ajateltuna: rollaattorin käyttöönottoaika siirtyy eteenpäin.

Eli laihduttamisessa ja painonhallinnassa ruokavalio on se ykkösasia, mutta liikunta on mukana tiiviisti käsi kädessä ruokavalion kanssa.
Liikunnan avulla saat kehostasi sen näköisen kuin tavoitteesi on.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *