Lähes kaikki tietävät, että korkea kolesteroli on haitallista elimistöllemme. Ainakin ne, joilla on havaittu korkea kolesteroli, tietävät, että ruokavaliolla saadaan arvoja alemmaksi. Toisaalta, vaikka kuinka söisi annettujen ohjeiden mukaan, ei arvot laske kuin lääkkeillä – jos silloinkaan. Usein ohjeet nimittäin ovat vähärasvainen ruokavalio, eikä tarkenneta, että kyseessä on vain kovan rasvan vähentäminen, ei kaikkien rasvojen.

Tiesitkö, että ihmisien elimistö tuottaa itse kolesterolia? Kuitenkin veren kolesterolimäärään vaikuttaa myös perimä ja ruokavalio. Kolesterolia tarvitaan, jotta hormonit, sappihapot ja vitamiinit voivat muodostua, mutta liiallinen kolesteroli voi olla haitaksi. Erityisesti haitallisena pidetään transrasvoja eli teollisesti kovettuja kasvirasvoja sekä LDL-kolesterolia, jota saa kananmunan keltuaisesta, äyriäisistä sekä sisäelimistä. Toisaalta kananmuna on jo vuosia sitten vapautettu syyllisyydestä kolesteroliarvojen nostamisessa ja lisätty sallittujen ruokalajien joukkoon, sillä jos ruokavalio sisältää huomattavasti kovaa rasvaa ja vähän pehmeitä rasvoja, sekä vähän kuituja ja runsaasti sokeria, nostaa se useimpien veren kolesteroliarvoja enemmän kuin yksittäinen kananmuna.

Kolesteroli itsessään korkeinakaan arvoina ei ole vaarallista, jos elintavat ovat muutoin kohdillaan. Useimmat tutkijat ovat jopa sitä mieltä, että matala HDL-arvo on vaarallisempaa kuin korkea LDL-arvo tai korkea kokonaiskolesteroli! Mutta jos korkeaan kolesteroliin yhdistää voimakkaan pitkäkestoisen stressin, tupakoinnin, runsaan alkoholinkäytön, kohonneen verenpaineen, vähäisen liikunnan sekä keskivartalolihavuuden tai useimmat näistä, on aikapommi valmis ja kolesteroli pääsee varmasti tekemään tuhojaan elimistössä. On myös havaittu, että eläkeikäisille naisille lievästi korkealla kolesterolilla ei näyttäisi olevan erityistä haittaa, mutta keski-ikäisillä ja nuorilla henkilöillä olisi syytä tehdä muutoksia elintapoihin kolesteroliarvojen alentamiseksi.

Omega3-rasvahappojen tiedetään olevan ihmisen terveydelle tärkeitä, ja erityisesti ALA:n on todettu vaikuttavan veren kolesteroliarvoihin suotuisasti. Tätä alfalinoleenihappoa saadaan erityisesti kasviöljyistä kuten esimerkiksi pellavansiemenöljystä. Pellavansiemeniä, -rouhetta ja -öljyä kannattaakin lisätä päivittäiseen ruokavalioon alentamaan veren kolesteroliarvoja, sillä jo 2,4 grammaa eli 1 teelusikallinen auttaa alentamaan arvoja. ALA:a saat myös rypsiöljystä sekä saksanpähkinöistä.

 

Kun lähdet korvaamaan ravitsemuksesi tyydyttyneitä rasvahappoja, kannattaa suosia erityisesti omega-9-rasvahappoja sisältäviä lähteitä, kuten oliiveja, manteleita, pähkinöitä, avokadoa, rypsiä ja siemeniä. Rasvaa ei siis missään nimessä kannata välttää kokonaan taistelussa kohonnutta kolesterolia vastaan, vaan korvata huonot rasvan lähteet hyvillä.

Ja missään nimessä ei saa unohtaa kalan ja kalaöljyjen merkitystä, jopa statiinilääkitykseen yhdistettynä! Kalan hyvät rasvat auttavat moneen asiaan, ja välillisesti myös veren kolesteroliarvojen paranemiseen. Japanilaisen JELIS-tutkimuksen mukaan kalaöljyn lisääminen ruokavalioon statiinihoidon ohella vähensi riskiä sairastua sepelvaltimotautiin. Tulos oli erityisen selvä statiineilla hoidetuilla henkilöillä, joilla oli kohonneenkolesteroliarvon lisäksi myös suurentunut trigleridi- ja pienentynyt HDL-pitoisuus. Vuoden 2009 Käypä hoito-ohjeiden mukaan suuret kalaöljymäärät (2-4g/vrk) pienentävät veren triglyseridipitoisuutta. Tästä näkökulmasta katsottuna voisi suositella kalaa ja kalaöljyjen käyttöä jo ennaltaehkäisevänä taistelussa korkeaa kolesterolia vastaan.

Viimeisenä, ehkä mukavimpana huomiona, voisin kertoa, että Kuopion yliopistossa on tehty myös tutkimus tummasta suklaasta. Siellä havaittiin, että tumman suklaan syönti nosti hyvän HDL-kolesterolin määrää nostamatta samalla LDL:n määrää. Tämä ei suinkaan tarkoita sitä, että nyt voi rauhassa mässäillä suklaalla, vaan pari palaa jälkiruoaksi päivässä on riittävä annos. Tutkijoiden mukaan jo 40g päivässä auttaa hyödyllisten antioksidanttien saannissa sekä mahdollisesti auttaa sydän- ja verisuoniterveyteen. Muista myös, että taloussuklaa ei ole tummaa suklaata, vaan tässä tarkoitetaan suklaata, jossa itse kaakaon määrä on 85%!

 

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *