Yleisesti uskotaan, erityisesti flunssa-aikaan, C-vitamiinin eli askorbiinihapon parantavan flunssan ja moni ottaakin C -vitamiinia purkista huomattavan suuria annoksia ihan vain varmuuden vuoksi. Tutkimukset eivät tue C-vitamiinin voimaa flunssan parantamisessa, mutta joidenkin tutkimusten mukaan sen avulla voidaan kyllä lisätä vastustuskykyä sekä lyhentää flunssan kestoa. C-vitamiinilla on useita muita tärkeitä tehtäviä, vaikka se ei flunssaa parantaisikaan. C-vitamiini nimittäin ehkäisee sairauksia, kuten sydän- ja verisuonitauteja ja se auttaa kalsiumin, raudan sekä ei-hemiraudan imeytymisessä. Lisäksi se hidastaa solujen vanhenemista. C-vitamiinin saannista kannattaa todella pitää huolta, sillä ikääntyvät ihmiset tarvitsevat C-vitamiinia vähintään 75milligrammaa päivittäin.

Koska C-vitamiini on vesiliukoinen, sitä tarvitaan jatkuvasti lisää, jotta se pääsee tekemään työnsä kasvun edistämisessä sekä luuston ja hampaiden muodostumisessa. Erityisesti stressin yhteydessä sen tärkeä tehtävä on toimia antioksidanttina suojaamassa elimistöä hapettumiselta. Stressi myös vähentää C-vitamiinin hyödyntämistä, eli stressaavassa elämäntilanteessa kannattaa kiinnittää erityistä huomiota C-vitamiinin saantiin. Myös tupakointi lisää C-vitamiinin tarvetta. C-vitamiini on välttämätön B12-vitamiinin eli kobalamiinin sekä B9-vitamiinin eli foolihapon imeytymisessä. Jos taas huomaat, että kehonhuollosta huolimatta keho tuntuu jäykältä, voi C-vitamiinista olla apua, sillä kudokset tarvitsevat C-vitamiinia kollageenin muodostumiseen, ja tästä riippuu kaikkien sidekudosten lujuus ja elastisuus.

C-vitamiinin vakava puutos aiheuttaa keripukkia, jota ei Suomessa enää juurikaan esiinny. Lieviä puutosoireita kuitenkin esiintyy nopeastikin, jos ruokavalio on liian yksipuolinen tai niukka. C- vitamiinin puutosoireet ovat usein sellaisia, joihin ”tottuu”, eli olo tuntuu aina väsyneeltä, haluttomalta, heikolta. Lisäksi henkilö hengästyy helposti, voi esiintyä nivelkipuja ja saa helposti erilaisia sairauksia, kuten flunssaa. Jos siis olet jatkuvasti väsynyt ja olet infektioherkkä, kannattaa kokeilla C-vitamiinin saannin lisäämistä. Aina ei välttämättä tarvitse mennä purkille, sillä C-vitamiinia saa helposti eri kasviksista. C-vitamiinin parhaat lähteet ravinnosta ovat ruusunmarja, paprika, persilja, nokkonen, piparjuuri, tyrnimarja, mustaherukka, parsa, lehtikaali, pinaatti. Nämä ovat lueteltu siinä järjestyksessä, missä on eniten 100 grammassa ravintoainetta. Jos ruusunmarja ei ole suosikkisi, on paprika heti toisena. Paprikassa on C-vitamiinia noin 205 mg/ 100g. Tätä voi verrata appelsiiniin, jota on yleisesti pidetty erityisen hyvänä C-vitamiinin lähteenä. Appelsiinissa C-vitamiinia löytyy 51mg/100g. Toisaalta yksi appelsiini painaa enemmän kuin yksi paprika, joten annoskokoa vertaillessa ne ovat C-vitamiinin saannissa lähellä toisiaan. C-vitamiinin lähteet ovat hyvin vähäkalorisia kaikkiaan, joten laihduttavakin voi nauttia C-vitamiinin saannista hyvällä omalla tunnolla.

C-vitamiinin suuri kerta-annos (10-40g) aiheuttaa helposti lieviä vatsaoireita: ripulia sekä ilmavaivoja. Joissain sairauksissa se voi aiheuttaa raudan liiallista varastoitumista ja C-vitamiinin mega-annokset voivat lisätä munuaiskivien muodostumista, jos on taipumusta tällaiseen, sillä jo 500mg:n kerta-annokset lisäävät oksalaatin eritystä virtsaan.

Jos kasvisten syönti on vielä opetteluvaiheessa ja koet, että C-vitamiinia pitäisi kuitenkin lisätä, on lisäravinteissa runsaasti vaihtoehtoja. Meidän perheessämme suositaan Neolifen C-vitamiineja erityisesti talviaikaan, sillä kova työtahti altistaa kehoa stressille ja tätä kautta lisää infektioherkkyyttä. Joten monipuolisen ruokavalion lisäksi meillä kuluu flunssakaudella appelsiinin makuista purutablettia All-C:tä, jossa on 50mg C-vitamiinia (eli yhden appelsiinin verran) tai tehokasta Sustained Release Vitamin C, C- vitamiiniravintolisää, joka sisältää jopa 200mg C-vitamiinia hitaasti vapautuen.

Tilaa oma purkkisi verkkokaupastamme; https://velipekkaruusunen.neolifeshop.com/p/ravintolisat/all-c-c-vitamiiniravintolisa-1022.html

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *